יום רביעי, 17 בנובמבר 2010

1) תצפית מרהיבה על העיר, אדריכלות מודרנית מדהימה, שיט על נמל ויקטוריה והיכרות עם התרבות וההיסטוריה של הונג קונג

תקציר: תצפית "ויקטוריה פיק" (Victoria Peak), מרכז הכנסים והתערוכות של הונג קונג (Hong Kong Convention and Exhibition Centre), שייט במעבורת Star Ferry ההיסטורית, מוזיאון ההיסטוריה של הונג קונג (Hong Kong Museum of History), מוזיאון האמנות או פארק קאולון וסעודת תה מנחה ב"פנינסולה"...

את הבוקר נתחיל בביקור באחת מהאטרקציות הכי אהובות בהונג קונג, הלא היא "ויקטוריה פיק" (Victoria Peak, או בקיצור The Peak). פסגתו של ההר הגבוה ביותר באי הונג קונג מעניקה מבט פנוראמי מרהיב על המטרופולין ועשרות האיים והמפרצים שמסביבו ולמרות שהנקודה אליה ניתן להגיע עם "רכבת ההרים", או האוטובוס, נמצאת כמאה מטרים מתחת לפסגה עצמה (הסגורה למבקרים), הנוף הנשקף מכאן הוא בפירוש מהיפים בעולם.

מומלץ להגיע ל"ויקטוריה פיק" עם רכבת ההרים המפורסמת (Peak Tram) היוצאת מ Central שבמרכז העיר.

התחנה של רכבת ההרים – Peak Tram נמצאת על Garden Road מס' 33 :

מי שמגיע עם הרכבת התחתית : מיציאה J-2 של תחנת MTR-Central, חוצים את גינת Chater Garden באלכסון (לכיוון גורד השחקים של Bank of China, אותו אפשר לזהות בקלות בזכות צורות ה"איקס" וה"זיג זג" הייחודיות שלו). חוצים את Queen’s Road Central לכיוון הכניסה של מגדל Cheung Kong Centre שמצידו השני של מעבר החציה ומשם עולים לאורכו של Garden Road. חולפים על פני קתדרלת סנט ג'ון (St. John's Cathedral), אותה תראו מימינכם. חוצים את Lower Albert Road ומיד חוצים את Garden Road לכיוון המזרקה שמשמאלכם – שם נמצאת הכניסה לתחנה (עשר דקות בערך).

לחשמלית (Tramway) יש תחנה ליד הפינה של Queensway ומגדל Cheung Kong Centre ומשם אפשר פשוט להיכנס ל Garden Road ולעלות ברגל לתחנה.

למי שבא מ"צים-שא-צוי" עם המעבורת ולמי שסתם לא מתחשק ללכת : אוטובוס "שאטל" מס' 15C יוצא מחניון האוטובוסים אשר ליד רציף המעבורת Star Ferry ומגיע לתחנה התחתונה של ה Peak Tram תוך כמה דקות.

רכבת ההרים מתחילה לפעול בשבע בבוקר כל יום ורצוי להגיע לתחנה איך שיוצאת הרכבת הראשונה, הן בשביל לא לעמוד בתורים (המתחילים להיווצר בשעות מאוחרות יותר) והן (ובעיקר) כדי שנספיק לעשות עוד כמה דברים היום...

כשמגיעים למעלה, אפשר להתענג על ארוחת בוקר קלה במרפסת הפתוחה של Pacific Coffee

הערה : אם אין תנאי ראות טובים – ותרו על הביקור ב"ויקטוריה פיק", התחילו עם המקומות האחרים, ונסו לחזור בערב.

יורדים עם "רכבת ההרים" בחזרה לתחנה התחתונה אשר ב Garden Road ולוקחים את אוטובוס מס' 40 (התחנה שלו נמצאת על Garden Road מחוץ ל קתדרלת סנט ג'ון - St. John's Cathedral) איתו נוסעים עד לתחנה הסופית, הנמצאת מחוץ למרכז הכנסים והתערוכות של הונג קונג (Hong Kong Convention and Exhibition Centre, או בקיצור HKCEC) : קומפלקס מבנים אדיר ומודרני להפליא, הבולט בצורתו הארכיטקטונית על רקע קו החוף של הונג קונג, כמעט כמו שבית האופרה הידוע מתנוסס על רקע קו החוף של סידני שבאוסטרליה. כדאי לשוטט מעט בחללים העצומים של מרכז התערוכות ולראות את קיר הזכוכית האדיר, ממנו נשקף מראה מרהיב של "נמל ויקטוריה" החוצץ בין האי הונג קונג, עליו אנו נמצאים, ובין חצי האי קאולון (Kowloon) אשר מצדו השני של המיצר.

מחוץ למרכז הכנסים והתערוכות, על קו המים, נמצאת רחבה גדולה הנקראת Golden Bauhinia Square. כאן נערך ב 1997 הטקס ההיסטורי אשר סיים 150 שנות שלטון בריטי בעיר והעביר את הגה השלטון לידיה של סין. במרכז הרחבה נמצא פסל מוזהב של פרח "עץ הסחלב" (Bauhinia Blakeana) – סמלה של הונג קונג, ובכל בוקר, בשעה שמונה בדיוק, נערך כאן "טקס הנפת דגל".

מול תחנת האוטובוס בה ירדנו, כמה דקות הליכה ממרכז הכנסים, נמצא רציף Wan Chai Ferry Pier, ממנו ניקח את מעבורת Star Ferry ההיסטורית ונפליג ל Tsim-sha-Tsui אשר מצדו השני של "נמל ויקטוריה" (המעבורת יוצאת כל עשר דקות בערך).

יוצאים ממסוף המעבורת ב Tsim sha Tsui, חוצים את חניון האוטובוסים הקטן ועוברים לצד השני של Salisbury Road, פונים ימינה ומתחילים ללכת לאורכו של הרחוב... חולפים על פני "מלון פנינסולה" האריסטוקרטי, חוצים את Nathan Road ("השדרה החמישית" של הונג קונג), ואת רחוב Middle Road, ואז תראו משמאלכם גינה קטנטנה עם גרם מדרגות העולה לרחבה פתוחה ובה גינת משחקים לילדים (Middle Road Children's Playground) – אפשר ללכת לאורכה ולחצות עם גשר הולכי רגל לצידו השני של Chatham Road South ואז לפנות שמאלה ולרדת עם המדרגות או המעלית, או שאפשר להמשיך עוד כמה צעדים לאורכו של Salisbury Road ולהיכנס שמאלה למעבר התת קרקעי, אתו תוכלו ללכת עד יציאה P-2 (ליד Mirror Tower) ומשם לצאת לרחוב Chatham Road South (פונים שמאלה ביציאה מהמדרגות הנעות וחוצים את הגינה הקטנה).

פונים ימינה ל Chatham Road South והולכים כמה דקות לאורך השדרה המוצלת, עד שרואים את הכניסה למוזיאון ההיסטוריה של הונג קונג מימינכם (Hong Kong Museum of History), ליד המקום בו גשר להולכי רגל עובר מעל הרחוב.

המוזיאון הנהדר הזה משתרע על פני שמונה גלריות הלוקחות את המבקר ל"מסע בזמן"... החל מהתיישבות האדם הקדמון באזור בו נמצאת הונג קונג כיום, דרך הציוויליזציות הראשונות, השושלות הסיניות ועד לשלטון הבריטי ובנייתה של הונג קונג המודרנית...

המיצגים עשירים ומעניינים למדי וכוללים מסכי נגיעה, דיורמות תלת-ממדיות ומאות פריטים מרהיבים מעברה של העיר, כך שגם מי שמוזיאונים אינם בראש מעיניו בדרך כלל, עשוי למצוא פה עניין רב (בעיקר אם יש לכם איזה שהוא רצון להכיר את "הסיפור" של החלק הזה של העולם...)

המוזיאון פתוח בכל יום, חוץ מיום ג', מעשר בבוקר ועד שש בערב (עד שבע בימי א' וחגים)
למידע נוסף :
הוראות הגעה מפורטות (בעברית)
אתר המוזיאון

אם התחלתם את היום בשבע בבוקר, השעה כבר צריכה להיות משהו כמו אחת – אחת וחצי בצהריים כשאתם מסיימים את הביקור במוזיאון ההיסטוריה ועומדות בפניכם שתי אפשרויות:

האחת היא לחטוף משהו קל ולהמשיך למוזיאון האמנות השוכן במרחק של כמה דקות הליכה מכאן ומציג מאות פריטים מרהיבים והשנייה היא לאכול ארוחת צהריים "כמו שצריך" ולנוח קצת, לפני שממשיכים בסיור...

למוזיאון האמנות (Hong Kong Museum of Art) : יוצאים ממוזיאון ההיסטוריה ל Chatham Road South, פונים שמאלה ויורדים לאורכו לכיוון קו המים. על הפינה של Mody Road עולים עם המדרגות לרחבה/גינה ציבורית הנמצאת על הגג של תחנת האוטובוסים וחוצים אותה לכיוון הטיילת. בקצה הרחבה נמצא גשר להולכי רגל, איתו עוברים מעל Salisbury Road. כשמגיעים לצדו השני של הגשר, ניגשים עד הטיילת שלאורך קו המים, פונים ימינה והולכים מאחורי מלון InterContinental Hong Kong ודרך "שדרת הכוכבים" אל מוזיאון האמנות.

מוזיאון האמנות פתוח כל יום (חוץ מימי חמישי) בין 10:00 ל 18:00 (עד 20:00 בשבתות) ותוכלו להתפעל בו מאוסף של פריטי אמנות סיניים מדהימים ביופיים, הכוללים קליגרפיות, ציורים, פיסול באבני חן ועוד שכיות חמדה שגם מי שאינו מבין באמנות לא יוכל שלא להתרשם מהן.

למידע נוסף :
מידע כללי, כולל הוראות הגעה מפורטות (בעברית)
אתר מוזיאון האמנות של הונג קונג

אם בחרתם שלא ללכת למוזיאון האמנות : חוצים את Chatham Road South על הגשר להולכי רגל אשר ליד מוזיאון ההיסטוריה, פונים ימינה ונכנסים שמאלה ל Observatory Road איתו הולכים עד שרואים את הכניסה ל Knutsford Terrace מצד שמאל. המדרחוב הקטנטן הזה הוא התשובה של Kowloon ל Lan Kwai Fong ולמרות שהוא קטן בהשוואה למתחרהו שעל האי הונג קונג, יש כאן מבחר לא רע בכלל של מסעדות איכותיות.

Nathan Road, ציר החיים המרכזי של Kowloon, עובר במרחק של דקות ספורות מכאן (דרך Kimberley Road): זהו אחד מרחובות הקניות המרכזיים בהונג קונג ואף זכה בעבר לכינויים כמו "מייל הזהב", למרות שבימינו פזורות לאורכו וברחובות שמצדדיו לא מעט חנויות של סוחרים לא הוגנים (על הבעיות עם חלק מהחנויות ב Nathan Road וסביבותיו תוכלו לקרוא יותר בכתבה הזאת ............. ).

מצידו השני של Nathan Road, ממש מול הצומת של Kimberley, אפשר לראות שורה של חנויות יוקרה הנקראות Park Lane Shopper's Boulevard, ומילידן מטפס גרם מדרגות רחב אל הכניסה לפארק קאולון (Kowloon Park): אי של שקט ושלווה ירוקה בלב טירוף הקניות הבלתי פוסק של צים שא צוי...

הפארק אינו עצום, אך הוא מציע למבקרים בו כמה וכמה פינות חמד המצדיקות הצצה, החל מ"גן הציפורים" (Aviary), דרך אגם ציפורי המים (Bird-lake) ועד הגינה הסינית ושביל הפסלים...

בלב הפארק שוכן מוזיאון קטן בשם "המרכז למורשת הונג קונג" (Hong Kong Heritage Discovery Centre) ובו מוצגות תערוכות העוסקות באתרי המורשת של הונג קונג, החל מהתקופות הפרה היסטוריות ועד למבנים המפוארים של תחילת הקולוניאליזם הבריטי. המוזיאון שוכן בשני מבנים היסטוריים משוחזרים משנת 1910, אשר היוו חלק ממחנה צבאי בריטי שפעל באזור.

פתוח כל יום (חוץ מחמישי) בשעות 18 – 10 (ימי ראשון וחגים – עד שבע) והכניסה חופשית.
בימי ראשון אחה"צ מתקיימות בפארק הופעות של קונג פו ואמנויות לחימה מהמזרח הרחוק, כמו גם ריקודי דרקון (בשביל הפסלים – Sculptures Walk).

השעה כבר משהו כמו ארבע וחצי – חמש אחה"צ ואנו שמים את פעמינו אל "מלון פנינסולה" (Peninsula Hotel), אחד מסמלי היוקרה של הונג קונג. המלון, אשר נבנה לפני יותר משמונים שנה על ידי משפחת כדורי היהודית, הפך שם נרדף לאלגנטיות ופאר ומהווה את אחד מן המקומות היחידים בעיר בהם ניתן עוד לחוש את אווירת ימי הזוהר של הקולוניאליזם הבריטי במזרח הרחוק. "ארוחת התה האנגלית" (Afternoon Tea), המוגשת בלובי הניאו-קלאסי של המלון כל יום בין שתיים לשבע אחה"צ, היא שם דבר ושווה מאוד לנסות אותה. מומלץ מאוד גם לעלות לקומה ה-28 ולבקר ב Felix: בר-מסעדה אולטרא-מודרני אשר עוצב ע"י פיליפ סטראק, בו תוכלו להתענג על קוקטייל מסוגנן אל מול הנוף (והגברים יוכלו להשתין להנאתם אל מול חלונות ענק הצופים אל העיר...).

אם ביקרתם במוזיאון האמנות, כל שעליכם לעשות הוא לחצות את Salisbury Road במעבר התת קרקעי היוצא מליד הכניסה לחנות הכלבו SOGO. אם הגעתם מפארק קאולון, רדו לאורכו של Nathan Road לכיוון קו המים, עד הסוף, פנו ימינה בפינה של Salisbury והכניסה למלון מימינכם (אם אתם רוצים לעלות ל"פליקס": פנו ימינה ל Middle Road, רחוב אחד לפני Salisbury, ושמאלה ל Hankow Road ומיד תראו משמאלכם את הכניסה ל Peninsula Arcade, שם נמצאת המעלית של המסעדה).

לאחר שהתענגתם על "תה מנחה" אנגלי טיפוסי, או לגמתם קוקטייל אל מול הנוף המרהיב ב Felix, כדאי לקפוץ לביקור במרכז הקניות Heritage 1881, השוכן במרחק של כמה פסיעות מהפנינסולה.

ביציאה הראשית מהמלון פונים ימינה והולכים 3 – 2 דקות לאורכו של Salisbury, פונים ימינה ל Canton Road והכניסה למרכז מימינכם. הקניון הזה, אשר נפתח לפני זמן לא רב, מתבסס בעיקר על חנויות יוקרה, אך גם אם אין לכם כוונה להכביד על כרטיס האשראי עם איזה "גוצ'י" או "רולקס", כדאי לבקר פה מכיוון שמדובר על מתחם של מבנים קולוניאליים מרהיבים, אשר נבנו ב 1881 (כפי שמרמז השם) ואכלסו בזמנו את המפקדה של המשטרה הימית של הונג קונג. המבנים שופצו ושוחזרו בטוב טעם, המחזיר להם את זוהרם מימים עברו והשילוב של חנויות היוקרה האלגנטיות רק מוסיף להם כבוד...

"שדרת הכוכבים" (Avenue of Stars) – התשובה של הונג קונג ל"שדרת הכוכבים של הוליווד", שוכנת בחלקה המזרחי של הטיילת של צים-שא-צוי, מרחק כמה דקות הליכה מ"פנינסולה" ובה מוצגים לראווה פסלים ולוחות רצפה המנציחים את גיבוריה של בירת תעשיית הסרטים של מזרח אסיה, כולל ברוס לי המיתולוגי, ג'קי צ'אן ועוד רבים וטובים...

"שדרת הכוכבים" והטיילת גם מהווים את נקודת התצפית הטובה ביותר למופע האורקולי "Symphony of Lights" המוצג כל ערב, בדיוק בשעה שמונה, וכולל תצוגה מרהיבה של אורות, קרני לייזר ופירוטכניקה, הבוקעים מגגותיהם של עשרות גורדי שחקים משני עבריו של מיצר Victoria Harbour.

אם אתם לא הרוגים לגמרי, תוכלו להמשיך מכאן לביקור ב"שוק הלילה" (Temple Street Night Market) או לשוק Ladies' Market אשר ב Mong Kok, או לאחד מאזורי הבילוי הרבים, עליהם תוכלו לקרוא בפרק: חיי לילה – מה אפשר לעשות בהונג קונג לאחר רדת החשיכה.